Symposium Beter lezen

Symposium Beter lezen

Beter lezen wil toch iedereen? Mooie boeken, rijke teksten in de school; kinderen die met plezier lezen en hun kennis vergroten; actieve leerkrachten die boeken promoten en zelf graag lezen… Het kan echt!

Op het symposium Beter lezen leer je hoe lezen aan de basis van taalontwikkeling staat. Niet (graag) lezen is dus geen optie. Je maakt kennis met veel nieuwe, interessante kinderboeken en krijgt in twee workshops naar keuze een boeiende en praktische verdieping van een aspect van goed leesonderwijs.

Er is veel ruimte voor ontmoeting en bovendien kun je zelf kinderboeken aanschaffen bij de boekentafel. Op woensdagmiddag 13 november moet je in Gouda zijn!

Dit symposium is bedoeld voor groepsleerkrachten, intern begeleiders, rt’ers en schoolleiders in het primair onderwijs en het sbo.

Lezen als basis: zonder rijke taal geen taalontwikkeling

Hogeschooldocent en onderzoeker Erna van Koeven (Windesheim) neemt ons in de hoofdlezing mee naar een specifieke leerling. Aan de hand daarvan ontdekken we dat lezen de basis vormt voor taalontwikkeling. Erna docent aan de master Educational Needs van de Hogeschool Windesheim in Zwolle en onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT.

Ze begeleidt regelmatig scholen die aan de slag willen met hun taal- en leesonderwijs. Samen met Anneke Smits is ze auteur van de inmiddels bekende boeken over rijke taal en van de blog geletterdheidenschoolsucces.blogspot.com.

Beter en breder lezen

Lector Janneke de Jong vertelt over haar postdoconderzoek ‘Beter en breder lezen.’ Hardopdenkend lezen is een goede didactiek om leerlingen beter te laten lezen. Zij leren hoe hun leerkracht leest, wat hem opvalt, wat hij mooi vindt, welke vragen hij aan de tekst stelt. Studenten die meededen aan het onderzoek hebben er veel van geleerd.

Het is belangrijk om uitdagende boeken aan te bieden; daarvoor moet je op de hoogte zijn van wat er op de markt is.

Om breder te leren lezen kan de website BoekenOpdracht helpen. Door deze te bezoeken werk je aan je repertoirekennis. De website was aanvankelijk voor het voortgezet onderwijs bedoeld. Op deze middag wordt de site ter plekke voor het basisonderwijs ontsloten.

Alle workshops passen bij het thema Beter lezen. Wat we lezen kan beter, maar hoe we lezen eveneens.

Lees meer en meld je aan!