• Portret
Hanna Jongejan-Kater

'Regendruppels op het raam vertellen wie God is'

Er wordt flink gespeeld aan de Parmentierstraat in Barneveld. Er komt van alles voorbij: twee meisjes op een duo driewieler met felrode handvatten, een gele tractor met trappers en een loopwagen. Als de kinderen uitgelaten naar binnen komen, schuiven ze aan tafel. Enthousiast pakken ze een van de boekjes die op tafel liggen.

Het klinkt als een doordeweekse ochtend op een doorsnee kinderopvang. Tot je bij de ingang komt. Op het raam staan de woorden uit Psalm 119: ‘Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.’ Deze woorden zijn van groot belang voor de opvang met een reformatorische identiteit, die de naam Elorah draagt. Een jaar geleden heette de kinderopvang in het gebouw nog Kip Kakel: een organisatie met twee reformatorische peuterspeelzalen. Zowel de vestiging in Barneveld als die in Scherpenzeel zijn overgenomen door Elorah. De organisatie telt inmiddels 45 vestigingen, van Borssele tot Kampen.

Licht

De Hebreeuwse naam betekent “God is mijn licht”. De missie van de organisatie is om kinderen de talenten die ze van God hebben ontvangen, te laten ontdekken, sociale vaardigheden en naastenliefde te leren en te leren om te zien naar de schepping. En dat met de Bijbel als basis. Daarbij hoort ook om de kinderen bij te brengen dat ze het Licht mogen leren kennen en volgen. Volgens Arco Grisnigt, directeur van Elorah, valt het niet altijd mee om de opdracht van lichtdrager in te vullen. ‘Van nature zijn we geneigd om te kiezen voor het kwade. Het is mede onze verantwoordelijkheid om kinderen vanaf jongs af aan te gidsen, waarbij Gods Woord de bron is.’

De opvang is geen vervanging van de opvoeding, legt de directeur uit, maar wel een verlengstuk. ‘De meeste kinderen komen één tot twee dagen bij Elorah; drie dagen is de uitzondering. Belangrijk vind ik dat we niet uit het oog verliezen dat de basis voor de opvoeding thuis ligt.’ Wel is er grote vraag naar opvang: voor de komende twee jaar zit de vestiging Barneveld vol. Ruim 75% van de reformatorische gezinnen bestaat volgens Grisnigt uit tweeverdieners. ‘Elorah sluit aan bij de gewoontes van thuis en de basisschool. De medewerkers zijn bekend met de christelijk-reformatorische identiteit en herkennen zichzelf hierin. Zo begint elke dag met gebed.’

Ontvankelijk

Niet alleen door het zingen van christelijke liederen en door de Bijbelse thema’s komt de identiteit tot uiting, maar ook in de gewoontes. ‘Hoe we zorgen voor onszelf, voor de ander. Maar ook hoe we omgaan met de natuur. Wat we zien, kan een aanleiding zijn om te vertellen over God. Zoals de regendruppels op het raam, de zon die schijnt of een bloem in de tuin. Hoe we met elkaar omgaan, zoals elkaar helpen wanneer de ander gevallen is. De aandacht die we met elkaar hebben voor het verhaal uit de kinderbijbel en de tijd die we nemen om samen te zingen.'

‘Ik ben … en dit is mijn familie!’ In elke ruimte hangen vrolijke familiefoto’s van de kinderen. De muren zijn beschilderd met warme tinten, zoals oudroze en grijsgroen. Aan de wand hangt een plankje met twee kinderbijbels. ‘Mooi hè’, geniet Grisnigt, terwijl hij naar de nieuwsgierige blikken door het raam wijst. ‘Kinderen zijn nieuwsgierig, ze hebben zelf de drang om iets te ontdekken of te leren. Deze natuurlijke verwondering van kinderen stimuleren we en gebruiken we in de kindontwikkeling. In de activiteiten nemen we de tijd voor verwondering. De inrichting van onze vestigingen prikkelt de kinderen om op ontdekking te gaan en vaardigheden te leren. Kinderen kijken anders naar de dingen dan wij volwassenen: met een pure blik. Om hen te mogen gidsen is het mooiste wat er is. Dat wijst mij er ook elke keer weer op dat we ontvankelijk moeten worden als een kind.’

De samenwerking met scholen is een belangrijke pijler voor Elorah. Grisnigt: ‘We zoeken altijd de verbinding met de gemeenschap zelf. Het liefst doen we dat in de verbinding met de scholen vanuit dezelfde grondslag. Daarom hebben we ook meerdere vestigingen in christelijk-reformatorische basisscholen. De middag in de buitenschoolse opvang begint altijd met samen wat drinken, waarbij er ruimte is voor de kinderen om te vertellen over hun dag. Daarna worden er diverse activiteiten aangeboden, zoals knutselen of een spel. We werken bewust niet met schermpjes.’
Niet alleen de samenwerking met de gemeenschap is van belang, maar ook staat ouderbetrokkenheid hoog in het vaandel bij Elorah. ‘De kinderen die je als ouders hebt ontvangen, moet je in vertrouwen bij ons achter kunnen laten.’

Bas in de klas

Volgens de Russische onderwijs- en ontwikkelingspsycholoog Lev Semjonovitsj Vygotski speelt de interactie met de sociale omgeving een belangrijke rol in de ontwikkeling van het kind. Deze gedachte is het uitgangspunt van de methode Bas in de klas. De methode voor voor- en vroegschoolse educatie is opgezet voor kinderen tussen de 2 en 6 jaar oud, waarbij de nadruk op taalonderwijs ligt. Ook bij Elorah wordt ermee gewerkt. Niet alleen het gedachtegoed van Vygotski is bepalend geweest voor de opzet van de methode, maar ook de structuur vanuit het Expliciete Directe Instructiemodel wordt toegepast. Dit bestaat uit het bepalen van het lesdoel, de leerlingen vertellen wat ze moeten doen, voordoen en toepassen. Op basis van observatie en een kindvolgsysteem wordt gekeken of een kind extra ondersteuning of uitdaging nodig heeft. Subdoelen voor peuters zijn bijvoorbeeld blokken stapelen (kleine motoriek) of nieuwe liedjes aanleren.

Inspiratoren

Bij Elorah is de Bijbel het belangrijkste uitgangspunt voor de invulling van het denken en handelen. Het Woord van God, de Bijbel, heeft gezag over mens en wereld en is van essentiële betekenis voor alle aspecten van ons leven.
Daarnaast gebruikt Elorah de volgende inspiratoren en hun thema’s:

Wim ter Horst
• Vanuit een liefdevolle houding
• De plaats die de schepping krijgt
• Leren door te ervaren
• Samen met het kind onderweg op je levensreis

Emmi Pikler
• Eigen tempo
• De drang om te ontdekken
• Respectvolle verzorging
• Rust en tijd
• Spelen

Lev Vygotski
• Het kind zien in context
• Leren door sociale interacties
• Aansluiten bij het kind
• Belang van spel
• Begeleidende rol van de volwassene

Elorah

Elorah werkt samen met Driestar educatief en het Hoornbeeck College, zowel voor het verder ontwikkelen van kinderopvang en onderwijs als voor het opleiden van medewerkers door middel van stages en arbeidsplaatsen. Door samenwerking met diverse christelijk-reformatorische basisscholen, waar een volledig pakket wordt aangeboden voor kinderen van 0 tot en met 12, ontstaat een reformatorisch educatief centrum.

Terug naar overzicht