Symposium Beter lezen

Symposium Beter lezen met Heleen Buhrs

Samenhang! Dat is het kernwoord van het tweede Beter lezen-symposium. Het leesonderwijs is erg verkaveld: voorlezen, technisch lezen, begrijpend lezen... Samenhang aanbrengen stimuleert het leesonderwijs. Maar hoe doe je dat?

Op woensdagmiddag 12 november is Heleen Buhrs onze belangrijkste gast. Heleen is leerkracht aan de Amsterdamse Alan Turingschool en auteur van Effectief leesonderwijs in de praktijk. Een kennisrijke aanpak voor de basisschool. Zij houdt een lezing met de titel: Lezende leerlingen? Zet de leraar centraal!

We weten vanuit de wetenschap al veel over goed leesonderwijs. Maar hoe vertaal je al deze inzichten naar een haalbare, eenvoudige aanpak in de dagelijkse lespraktijk? Dit vraagt om het nodige vakmanschap van jou als leraar en van veel kennis over de diverse aspecten van het leesonderwijs. De kern hiervan is dat begrijpend lezen niet als apart vak gezien moet worden, maar onderdeel zou moeten zijn van het zaakvakonderwijs en literatuuronderwijs. En dat jij als leraar elke mogelijkheid weet aan te grijpen om in de klas te werken met goede teksten.

Na een korte praktische bijdrage ‘Drie keer beter lezen’ van lector Janneke de Jong wordt het plenaire deel op een luchtige manier afgesloten en volgt de koffiepauze. Daarna zijn er twee workshoprondes. Die hebben bijna allemaal te maken met samenhang in ons onderwijs.

Meer info en aanmelden

Wil jij dit symposium bijwonen? Bekijk dan het complete programma van de dag en lees hoe je je aan kunt melden.