Linda de Vries-Wijnne (30), werkzaam op Sébaschool in Ochten als teamleider en Intern Begeleider van groep 4-8
Wie ben je?
Linda de Vries-Wijnne, 30 jaar, getrouwd. Ik woon in Barneveld. Vier dagen per week werk ik op de Sébaschool in Ochten als teamleider en Intern Begeleider van groep 4-8.
Waarom werk je in het onderwijs?
Ik wilde altijd al juf worden. Toen ik het eenmaal was, merkte ik dat ik toch niet mijn hele leven voor de klas wil staan. Daar voelde ik me toch wat ‘opgesloten’. Nu heb ik veel meer vrijheid. Behalve van het contact met kinderen geniet ik nu van de extra contacten met leerkrachten, ouders en andere externen. Dit miste ik voor de klas.
Hoe lang heb je voor de klas gestaan?
Toen ik van de pabo kwam, stond ik vijf jaar voor groep 3. In geval van nood val ik nog heel af en toe in. Toen ik IB’er werd, had ik nog twee jaar lang één dag per week groep 3. Ik vond het lastig om deze twee functies te combineren. In die ene dag voor de klas was ik nog steeds ook de IB’er, waardoor ik de leerlingen niet altijd alles kon geven wat ze nodig hadden.
En toen werd je ook teamleider.
Twee jaar geleden werd het IB-werk gekoppeld aan teamleiderfuncties en ben ik dat erbij gaan doen. Het mooie daarvan is dat ik niet alleen bezig ben met leerlinggedrag, maar ook met leerkrachtgedrag.
Wat zijn de mooie kanten van jouw werk?
Juist kinderen bij wie het niet vanzelf gaat, hebben mijn hart. Met passend onderwijs probeer je steeds meer de kinderen binnen je eigen school te houden. Het geeft me een kick om met een oplossing te komen als iets niet of minder loopt.
Wat vind je lastig in jouw werk?
Het is wel eens lastig als je ziet dat bijvoorbeeld pestgedrag toch door is gegaan of als we als school een kind niet kunnen bieden wat hij of zij nodig heeft.
Lastig vind ik het ook als je bij kinderen niet bereikt wat je graag zou willen.
‘Juist kinderen bij wie het niet vanzelf gaat, hebben mijn hart’
Linda de Vries-Wijnne
Je bent ook PCM-coach. Kun je daar iets over vertellen?
Het Process Communication Model leert je verschillende typen mensen kennen. Je leert kinderen beter te bereiken, ook in hun gedrag, door heel specifiek naar hen te kijken.
Alle collega’s hebben een bepaald profiel gekregen en daarin staat wat hun communicatiestijl en voorkeur is. Van daaruit handel je ook heel vaak. Voor nieuwe collega’s schrijf ik profielen uit, zodat ik hun communicatiemodel kan bespreken. Daardoor ga je elkaar, ook in het contact met elkaar, beter begrijpen.
Wat wil je je collega’s meegeven?
Blijf vooral kijken naar wat ieder kind nodig heeft. Je krijgt het niet voor elkaar om elke dag ieder kind optimaal te bereiken, maar alle kleine beetjes helpen.
Aan wie geef je het stokje door?
Aan Erik Bettink, teamleider op de Ds. J. Fraanjeschool in Barneveld. Soms werk ik op die school en daar spreek ik hem wel eens.