Tijdens haar liostage zag Hadassa Barendregt, leerkracht van groep 1 op de Prins Mauritsschool in Delft, dat klaslokalen op verschillende manieren worden ingericht. Over het hoe en waarom wilde ze meer weten. Ze schreef een scriptie over de inrichting van een klas, in haar geval een kleuterlokaal. Hoe bevorder je daar een christelijke pedagogische sfeer?
Op vier basisscholen deed Hadassa onderzoek door middel van observaties en interviews. Drie scholen in Nederland en eentje in het buitenland. Daarnaast deed ze literatuurstudie. Ze onderzocht verschillende psychologische elementen in het gebruik van kleur, licht, materiaal, vorm en temperatuur. Dat gaf leuke resultaten. ‘Zo kwam ik erachter dat vormen met hoeken minder aantrekkelijk zijn in de klas. Ronde tapijten en hoepels creëren daarentegen een warme sfeer. Ook licht is belangrijk: denk aan leuke sfeerverlichting in een leeshoek, die ervoor zorgt dat kinderen zich op hun gemak voelen. Of het gebruik van foto’s in de klas, bijvoorbeeld familiefoto’s. Kinderen zien dan meteen: oh, die komt uit dat gezin. Een persoonlijke touch maakt het meer tot hun eigen ruimte. En dat stimuleert weer het leren.’
‘Vormen met hoeken zijn minder aantrekkelijk in de klas’
Hadassa Barendregt
De inrichting van een lokaal zegt veel over de visie van de leerkracht, welke betekenis het christelijk geloof in je leven heeft en wat je wilt uitstralen. Denk aan gemoedelijkheid, creativiteit of rust. Hadassa: ’In Liberia, waar ze met een Amerikaans schoolsysteem werken, zag ik dat er veel informatie aan de muur hing: posters en infographics. Het onderwijs op deze school was heel formeel; vanuit de Nederlandse christelijke pedagogiek zijn wij veel meer op het kind gericht.’
Het blijkt belangrijk om vanuit een kind naar de ruimte te kijken. ‘Wat heeft hij of zij nodig? Hoe richt ik het voor hem of haar betekenisvol in? Daarnaast is het op een christelijke school mooi om Bijbelse elementen in boekjes en speelgoed naar voren te laten komen.’
Ook de omgeving speelt een rol. ‘Ik werk op een cultureel diverse school. Dan houd je daar bij het inrichten van hoeken rekening mee. Ik las in een bron dat de inrichting van een klaslokaal, na het kind en de volwassene, de derde pedagoog is. Bewuste aandacht voor het (kleuter)lokaal bevordert de christelijke pedagogische sfeer.’