• Portret
Thea Kool

Het onderwijsgen van opa - Onderwijsfamilies

Dát familie Vink “onderwijsfamilie” zou worden, was een paar jaar geleden onvoorstelbaar: moeder Griselda Vink-den Besten zorgde voor het gezin en werkte in het bedrijf van haar man, Anniek Mourik-Vink ging verpleegkunde studeren, Sarah Klop-Vink stopte met de pabo en Emma de Jong-Vink overwoog meerdere keren om te stoppen met de lerarenopleiding aardrijkskunde.

Toch werken ze nu alle vier in het onderwijs. Anniek: ‘Ik maakte een verkeerde studiekeuze en deed daarna een studiekeuzetraject. Daar kwam onder andere pabo uit, maar ik vond dat nooit wat. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen en het bevalt goed. Ik werk nu op CBS Goudenstein in Haaften.’

Emma is de tweede van de familie die voor het onderwijs kiest. ‘Na het vwo startte ik met de lerarenopleiding aardrijkskunde. Dat was niet vanzelfsprekend, want toen ik zelf in de onderbouw zat, dacht ik: docent-zijn moet je echt niet willen. Uit een test kwam echter toch het onderwijs. In het derde studiejaar kon je kiezen voor een betaalde aanstelling. Ik werd aangenomen op het Van Lodenstein College in Barneveld. Ik had nauwelijks ervaring, was jong en vond het echt heel pittig. Ik wilde stoppen, maar ben blij dat ik doorgegaan ben. Nu vind ik het superleuk en haal ik er echt energie uit. Sinds dit jaar werk ik op de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem en Zaltbommel.’

Sarah is de derde van het stel die het onderwijs in gaat: ‘Middenin coronatijd begon ik aan de pabo op de Driestar. Het onderwijs was online, je zag je klas bijna niet en zat geïsoleerd op je kamer achter je laptop. Na ruim een jaar ben ik gestopt. Ik ging naar een open dag van Ad-PEP en was daar enthousiast over. Bij deze tweejarige opleiding is het verplicht om daarnaast een baan te hebben. Ik ging werken als onderwijsassistente op de Rehobothschool in Hardinxveld-Giessendam. Ik vind het erg leuk om kinderen een-op-een te begeleiden.’

Inmiddels begint het ook bij Griselda te kriebelen. ‘Ik heb het onderwijs altijd wel in m’n achterhoofd gehad, maar het kwam er gewoon nooit van. Tot ik in januari 2023 kon beginnen als assistente lwoo op de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem, in combinatie met de studie Ad-PEP. Ik doe weleens opdrachten met leerlingen en leg dan uit dat ik naar school ga. Ze zeggen dan: “Maar hoe oud bent u dan? Ouder dan 50? En dan gaat u nog naar school? Vrijwillig?!”’

Waar het “onderwijsbloed” vandaan komt? Daarover is familie Vink het snel eens: van opa Den Besten. ‘Hij was een geboren meester.’ Hoewel hij zelf nooit de kans had om door te leren, gaf hij het “onderwijsgen” - zo blijkt - wel door aan zijn nageslacht.

Terug naar overzicht