• Onderwijsfamilies
Thea Kool

‘Woord, Woord, Woord, zijn jullie soms broers?’

Leerlingen raken in verwarring als ze de broers Woord bij de haven op Urk zien lopen. ‘Hé, meneer Woord!’ hoor je dan. ‘Nee, dat is míjn docent, hoor!’ Ze blijken allemaal gelijk te hebben: drie van de vijf broers staan voor de klas. Een paar jaar geleden was dat ondenkbaar.

Martin (29) en Willard (31) waren namelijk eerst verkoper. Willard: ‘Toen de coronaperiode kwam, had ik weinig klantcontact. Ik ging nadenken en zag een vacature voor godsdienstdocent voorbijkomen op het Berechja College op Urk. In december 2021 solliciteerde ik en in januari 2022 stond ik voor de klas. Wat meespeelde in deze keuze, was dat ik catechisatie gaf en merkte dat ik een klik met jongeren had.’ Een maand eerder koos Martin al voor het onderwijs. ‘Ik wilde een baan met meer zingeving. In december 2021 startte ik als docent op de Pieter Zandt scholengemeenschap, locatie Urk. Ik geef godsdienst en maatschappijleer.’

In tegenstelling tot zijn broers wilde Arjan (34) altijd al docent worden. ‘Ik heb de lerarenopleiding economie gedaan en daarna mijn eerstegraadsbevoegdheid gehaald. Ik werk als docent economie in de bovenbouw van havo/vwo op de Pieter Zandt scholengemeenschap, locatie Kampen.’ Als doorgewinterde docent is Arjan blij met de komst van zijn broers in het onderwijs. ‘Ze houden zich goed staande voor de klas, dus kennelijk zit het toch in het bloed, ondanks dat onze (groot)ouders niet in het onderwijs zaten.’

Inmiddels hebben de drie regelmatig elkaars leerlingen in de klas. Arjan: ‘Op de Pieter Zandt stappen leerlingen voor de bovenbouw havo/vwo over naar locatie Kampen. In mindere mate komen leerlingen van het Berechja Collega naar onze school. Leerlingen vragen dan of we broers zijn.’ Willard: ‘Als leerlingen visserman willen worden, kiezen ze vaak eerst voor de Pieter Zandt, maar switchen dan toch naar onze school. Wij hebben namelijk het profiel Maritiem & Techniek. Ik heb daardoor soms leerlingen die eerst Martin hebben gehad.’

Nog een overeenkomst tussen de drie is dat ze de CGO-opleiding (Centrum voor Godsdienstonderwijs) hebben gedaan. Arjan: ‘Ik deed het uit persoonlijke interesse, Martin en Willard (later) voor hun opleiding. Bij tentamens zag je surveillanten wel eens denken: Woord, Woord, Woord, zijn jullie soms broers? We kozen bewust voor de CGO – 120 kilometer enkele reis – omdat de opleiding daar is opgebouwd vanuit de gereformeerde traditie en er veel diepgang in zit.’

Hoewel het onderwijs intensief is, zijn de drie blij met hun keuze. Willard: ‘Wat is er nu mooier dan elke dag met jongeren de Bijbel te openen en de schatten van het Woord te laten zien?’

Terug naar overzicht